Kto zwraca uwagę na wartości odżywcze?

Opublikowane przez Marian Dudek w dniu

Na skład i wartości produktów żywnościowych najczęściej zwracają uwagę osoby na dietach redukcyjnych, eliminacyjnych lub dopasowanych do określonego problemu zdrowotnego. Inne wartości będą interesowały diabetyka, a inne osobę unikającą danych produktów czy ograniczającą ilość spożytych kalorii. Niemniej ważnym aspektem dla każdej z powyższych grup będzie sprawdzenie jakości użytych do produkcji surowców, ich stężenia czy pochodzenia.

Wartości odżywcze na etykiecie

SałatkaBiorąc pod uwagę wszystkie te kwestie, etykieta produktu często w dużym stopniu wpływa na ostateczny wybór konsumencki. Informacje o wartości odżywczej danych produktów obejmują zwykle kalorie, które organizm przyswoi po spożyciu oraz ilość makro- i mikroskładników zawartych w określonej żywności w odniesieniu do gramatury, jaką oferuje opakowanie. Na przestrzeni ostatnich lat zauważyć można wzrost zainteresowania jakością pożywienia i tym, skąd ono właściwie pochodzi. Jest to oczywiście naturalna konsekwencja rozwoju zagadnień medycznych, dietetycznych i ekologicznych. Teorii na temat tego, co powinno się jeść, czego unikać, a z czego zrezygnować całkowicie jest wiele. Jednak jedną z najbardziej uniwersalnych i powszechnych teorii jest ta, która głosi, że kluczem do zdrowia jest zbilansowana dieta. Jej główną zasadą jest podchodzenie do wszystkiego z umiarem, dbając o dostarczenie organizmowi jak największej ilości wartościowych składników odżywczych i ważnych mikroelementów.

Waga i miaraW opozycji do takiego podejścia stoją zwolennicy diet redukcyjnych i eliminacyjnych, którzy wykluczają ze swojego jadłospisu niektóre grupy produktów. Przykładem tego ostatniego są diety wegetariańskie i wegańskie. Niektóre osoby ze względów zdrowotnych zmuszone są też zrezygnować z wybranych produktów zawierających szkodliwe dla ich organizmu składniki. Wartość odżywcza na etykiecie będzie więc dla nich niezbędna do sporządzania dziennego menu. W społeczeństwie coraz częściej mamy do czynienia z nietolerancją glutenu zawartego w produktach zbożowych lub pochodzącej z mleka laktozy. Rośnie też liczba chorych na cukrzycę, zarówno pierwszego, jak i drugiego typu. W tym drugim przypadku często wystarczy wprowadzić dietę o niskim indeksie glikemicznym, by organizm samodzielnie wrócił do zdrowia.

W każdym z powyższych przykładów mamy do czynienia z jedną istotną kwestią – by dobrze zaplanować dietę, należy czytać informacje zawarte na etykietach produktu. Jest to często jedyna droga do tego, by sposób odżywiania był zdrowy, a bilans składników pożywienia zgadzał się co do grama. Efekty podjętej diety będą wtedy najskuteczniejsze, a jadłospisy zostaną odpowiednio urozmaicone, by posiłki nie stały się monotonne. Jest to szczególnie ważne dla osób walczących z problemami żywieniowymi.