Niedowaga – co na to dietetyk?

Opublikowane przez Marek Dzięcioł w dniu

Szczupłym osobom z płaskim brzuchem zazdrości wielu, którzy pragną zrzucić zbędne kilogramy, jednak w momencie, gdy waga względem wzrostu jest zbyt niska, może to powodować krępujące uczucie i dyskomfort. Każdy z nas ma swoje wyobrażenie idealnej sylwetki i ani otyłość, ani niedowaga nie należą do tych doskonałych. Jakie są przyczyny niedowagi i co jeść, aby przytyć w rozsądnych proporcjach?

Kiedy udać się po pomoc do dietetyka?

TłuszczeNajczęstszym powodem zbyt niskiej masy ciała jest oczywiście to, że jemy za mało względem naszego dziennego zapotrzebowania. Pracownicy fizyczni lub sportowcy są cały czas aktywni, dużo się ruszają, cały czas spalają kalorie, a jeśli jedzą za mało i nie dbają o prawidłową dietę, szybko tracą na wadze. Chcąc dobrać dla siebie odpowiednią dietę na niedowagę, warto skontaktować się ze specjalistą, który na podstawie naszego wzrostu, wagi oraz trybu życia pomoże opracować stosowną dietę. Z pewnością w naszej okolicy znajdzie się godny polecenia dietetyk Kraków, Poznań czy Bydgoszcz to przykłady większych miejscowości, w których bez problemu będziemy w stanie zlokalizować dobrego eksperta w tej dziedzinie. U niektórych osób przyczyną może być również konkretna choroba, która przyspiesza przemianę materii, na przykład problemy z tarczycą lub nowotwory. Pamiętajmy, że na złą dietę i brak apetytu wpływają również stres i brak snu.

Szczupła kobietaMoże nam się wydawać, że jemy dużo w ciągu dnia, a mimo to nie jesteśmy w stanie uzyskać określonej wagi. Jeśli jemy sporo, a nasza waga pozostaje niezmienna, warto przyjrzeć się tabelom kalorycznym spożywanych produktów. Może się wówczas okazać, że w większości są to lekkie, niedające uczucia sytości i spożywane w zbyt małych porcjach posiłki, które zaraz po zjedzeniu w całości spalamy. Podstawową kwestią w „zdrowym” tyciu jest regularne jedzenie w stałych odstępach czasu. Osoba chcąca przybrać na wadze powinna jeść nawet 8 posiłków w ciągu doby co około 2-3 godziny. Wszelkie nasze posiłki wzbogacajmy o produkty kaloryczne, ale zdrowe. Do codziennej diety warto przemycać między innymi miód, orzechy, banany oraz oliwę. Zasadniczo podjadanie nie jest wskazane w żadnej diecie, ale jeśli takie lekkie przekąski są zdrowe i nie burzą całego naszego dziennego jadłospisu, można raz na pewien czas sięgnąć po kilka orzechów lub rodzynek między drugim śniadaniem a obiadem.

Pamiętajmy, że przytyć można zdrowo z wykorzystaniem odżywczych kalorii. Chipsy, słodycze i fast foody są tuczące, jednak, spożywane w zbyt dużych ilościach, oprócz dodatkowych kilogramów mogą spowodować również mnóstwo problemów zdrowotnych. Komponując wysokokaloryczną dietę, postawmy na zdrowe posiłki, które dostarczą nam niezbędnej energii do codziennych działań.