Utrzymanie ajurwedyjskiego porządku

Opublikowane przez Marian Dudek w dniu

Ajurweda jest najstarszym systemem medyczno-filozoficznym na świecie wywodzącym się ze starożytnych Indii. Została opracowana ok. 3000 r. p.n.e. przez hinduskich mędrców, którzy wierzyli w to, że wszystko składa się z naturalnej siły, zwanej praną. Ta energia krąży również w naszym ciele, jednak nie przepływa idealnie z powodu toksyn generujących się w ośrodkach, zwanych marma. Czy klasyczne tradycje znalazły swoje miejsce we współczesnej dietetyce?

Funkcjonowanie w ajurwedyjskim porządku dnia?

zegar na zielonym tleAjurweda to nie tylko prozdrowotne terapie, ale i styl życia. Zdaniem ekspertów, każde ciało posiada własny rytm, dlatego stworzenie szablonowej diety może okazać się wyzwaniem. Istnieje tzw. dinacharya określająca zasady biorytmu w zgodzie z Ajurwedą. Stosowanie reguł w praktyce przez dłuższy czas wpływa odprężająco na nasz organizm. Podstawami dinacharyi jest odpowiednia organizacja czasu wiążąca się z podziałem dnia na poszczególne etapy. Ich nazwy wywodzą się z różnych typów energii. Przeważnie nasz mózg posiada najwyższą aktywność podczas Vaty, czyli pomiędzy 2:00 a 6:00. Po wstaniu z łóżka, nie zaleca się pić kawy i herbaty. Godziny rozpoczęcia pracy (6:00-10:00) nazywa się Kaphą. Jest to też najlepszy czas na uzupełnienie codziennej dawki kofeiny, jednak nie należy wychodzić z domu bez wcześniej zjedzonego posiłku.

uśmiechnięta kobieta w za dużych spodniachNajbardziej intensywna praca czeka nas między 10:00-14:00, czyli podczas Pitty. Intensywny okres wymaga od nas spożycia drugiego śniadania, przy czym warto pamiętać, że ajurweda polega głównie na spożywaniu świeżych roślinnych dań. Vata (pomiędzy 14:00-18:00) nie wymaga od naszego umysłu tak aktywnej pracy. Jest to najlepszy czas na spacer czy też spotkanie z przyjacielem. Etap powinien posłużyć jako moment na domowy odpoczynek, dlatego jeśli to możliwe, warto się wyciszyć i nie podejmować się żadnych ciężkich zadań. Należy zwrócić uwagę na to, jak wygląda biorytm, dlatego decydując się na ajurwedyjski porządek dnia, warto uwzględnić nasze preferencje. Celem takiego stylu życia jest synchronizacja pracy między ciałem, duszą, a umysłem, dzięki czemu koncentracja i samopoczucie ulegnie zmianie na lepsze.

Wprowadzenie Ajurwedy do swojej codzienności pozwoli na eliminację stresu, lęków oraz napięć zbierających się w naszym organizmie. Odpowiedni system odżywiania pozwoli na zrzucenie niekorzystnej wagi. Decydując się na podjęcie specjalistycznej diety, warto zwrócić uwagę na to, że istnieje wiele typów energii i należy dostosować posiłki pod nie. Istotne okażą się m.in. cechy człowieka, jego apetyt oraz preferencje żywieniowe.

Kategorie: Zdrowie