Właściwości witaminy C

Opublikowane przez Marian Dudek w dniu

Kwas askorbinowy należy do organicznej grupy chemicznych związków oraz do grupy przeciwutleniaczy. Witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Przyczynia się do prawidłowej pracy wielu procesów oraz przyspiesza wiele z nich. Organiczny związek chemiczny, jakim jest witamina C ma szereg zalet i zastosowań. Uzupełnia się go dzięki odpowiedniej diecie i suplementacji.

Czym wyróżnia się witamina C?

Jeśli chodzi o pożywienie i naturalne występowanie tej witaminy w największej dawce występuje w aceroli, owocach róży, papryce, pietruszce, czarnej porzeczce, truskawkach i wielu innych produktach roślinnych. Natomiast jeśli chodzi o produkty pochodzenia zwierzęcego, to występuje w wątrobie wołowej i wieprzowej, dorszach, pstrągach czy w mleku krowim. Jednak jest to bardzo niska zawartość mg na 100 g produktu. Kwas askorbinowy jest silnym przeciwutleniaczem, aktywuje wiele enzymów, ułatwia asymilację żelaza, wpływa na neuroprzekaźniki, utrzymuje prawidłowy stan skóry, wzmacnia dziąsła i zęby, przyspiesza gojenie się ran oraz jak powszechnie wiadomo wpływa na odporność. Głównym skutkiem niedoboru kwasu askorbinowego jest obniżona odporność i problemy z uzębieniem. Natomiast jeśli chodzi o nadmiar tej związku chemicznego, to nie jest on mocno szkodliwy dla organizmu.

Suplementacja może być różna. Przyjmowanie jej może mieć różną postać i różne działanie. Jeśli chodzi o postać witaminy C, jaką można przyjmować – na rynku suplementacyjnym występują tabletki, kapsułki, płyny, żele, soki czy w postaci proszku. Natomiast można je przyjmować i stosować w różnych formułach. Formuły te różnią się procesem wchłaniania i przedostawania się do wnętrz komórek oraz ilością, jaką przyjmuje organizm. Najbardziej rozpowszechnione formuły występują w formie tradycyjnej, lewoskrętnej witaminie C oraz liposomalnej witaminie. Najlepsza witamina C to liposomalna formuła. Wchłania się ona w prawie 90-95%, w przeciwności do tradycyjnej formy, której organizm przyjmuje w ilości około 60%. Suplementowanie jest indywidualną sprawą. Uzależnione jest to płcią, wiekiem oraz poziomem w organizmie. Suplementacja kwasem askorbinowym powinna być zwykle rzędu 1-2 mg na dobę, jednak w niektórych przypadkach, o zwiększonym zapotrzebowaniu sięga 3-4 mg na dobę.

Odpowiednie funkcjonowanie każdego organizmu i odpowiednia praca wielu procesów fizyczno-chemicznych uzależnione od prawidłowego odżywiania i od prawidłowego poziomu niezbędnych witamin. Warto badać się i dbać o to, aby ciało dobrze funkcjonowało. Dobra praca organizmu w konsekwencji ma wpływ na prawidłowe działanie umysłu i ogólnego samopoczucia.